VVD inbreng over PHS (raadsvergadering april 2023)

© VVD Boxtel

Wil de politiek extra betalen voor de Boxtelse verkeersplannen?  De historie is bekend. Er gaan steeds meer treinen rijden, wat betekent dat de dubbele overweg nog vaker dicht zal zijn en de situatie nog onveiliger wordt dan het nu al is. Daarom zijn er in 2015 afspraken gemaakt tussen ProRail, provincie Brabant en de gemeente Boxtel over het sluiten van die dubbele overweg en tegelijkertijd vervangende verkeersoplossingen.

                                                         

Inmiddels blijkt dat de kosten ca €20 miljoen hoger uitvallen dan in 2015 was ingeschat. Als alle partijen die kosten verdelen volgens dezelfde verhouding als de eerdere afspraken, dan moet Boxtel daar ongeveer €3 miljoen van ophoesten.

 

Wij als VVD hadden een heldere boodschap. Ja, we zijn bereid dat extra geld te betalen, maar alleen als ProRail en de provincie het overige bedrag volledig betalen. Boxtel heeft niets aan een halve oplossing. En verdere kostenstijgingen – dat risico lijkt reëel – kunnen we niet dragen.  

 

De VVD heeft dus gezegd:

1. Wij willen voor die stijging betalen, op voorwaarde dat ook de andere overheden hun extra deel volledig inleggen. Er moet worden voorkomen dat de kosten nóg verder stijgen. Dus enige snelheid voor een Boxtels ja is zelfs gewenst.

2. Enkele weken geleden werden er enkele theoretische alternatieven geschetst voor de afspraken uit 2015, zoals géén fietstunnel en de Keulsebaan ongemoeid laten. Maar dat zijn onwenselijke alternatieven. Want door niets aan de Keulsebaan te doen wordt het veels te druk op andere wegen. En zonder fietstunnel wordt de wijk Kalksheuvel teveel afgeknepen van het centrum.  

3. Als de andere overheden niet extra betalen, dan kan Boxtel in theorie proberen de boel te rekken en het spoor openhouden. Maar dat is geen goede manier van met elkaar in gesprek blijven en lost voor de veiligheid niets op, in tegendeel. En het is bovendien maar de vraag of zo’n onderhandelings­tactiek goed is voor de relatie met de provincie die we ook nodig hebben voor zaken zoals woningbouw.

 

Als VVD hebben we wel ingestemd met een andere aanpak voor de Keulsebaan. Er is altijd ingezet op volledige verbreding tussen de A2 en rotonde de passer, maar omwonenden hebben echter gelijk gekregen van de Raad van State. Een (deel van het) alternatief is in dit geval om de bestaande rotonde te vervangen voor groot kruispunt met verkeerslichten.

Wij hebben gezegd dat dat voor ándere omwonenden misschien wel net zo ingrijpend is als het originele plan. Daarmee is ook dit geen oplossing die ‘even snel’ gerealiseerd is. Maar politiek gezien is het geen compleet ander voorstel vergeleken met de oorspronkelijke verbreding.

 

Tot slot nog een terugblik op het verleden. Op de discussieavond hebben we de autotunnel genoemd, een lang volgehouden wens van VVD. Van de ene kant wisten we natuurlijk altijd al dat een autotunnel nog duurder is dan een fietstunnel. Van de andere kant had Boxtel alle (ambtelijke) capaciteit en lobby op één project kunnen richten in plaats van op de diverse deelprojecten waar we nu al jaren mee worstelen. Die autotunnel was kortom zo gek nog niet, maar het is inmiddels een gepasseerd station.