Het
uitgangspunt van dit onderwerp is de situatie die er nu ligt, dus na de keuzes
die al in een veel vroeger stadium gemaakt zijn en niet meer terug te draaien.
Keuzes, waar VVD zeker geen voorstander van was maar als goede democraten
geaccepteerd heeft.
Het
gehanteerde GVVP als onderliggend document loopt ten einde maar is wel leidend.
Het is zaak dat we met dit onderwerp wel de basis voor Move31 gaan leggen.
VLK
wordt als de belangrijkste maatregel bestempeld om sluiting van de dubbele
overweg te rechtvaardigen. De deelprojecten Tongeren en Keulsebaan zijn dat
echter in onze ogen ook, evenals de Noord- zuidas.
VVD
voorziet enorme problemen als deze projecten pas na sluiting van de dubbele
overweg ter hand genomen worden, temeer omdat het oponthoud bij werk in
uitvoering bij een toch al toegenomen druk onaanvaardbaar wordt.
Bovendien
was eerder besloten dat pas na realisatie van ook deze deelprojecten er sprake
kan zijn van sluiting van de dubbele overweg.
Proefsluiting
is niet gewenst omdat is doorgerekend, dat het verkeer op bestaande wegen dan
gaat vastlopen. Nu wordt er slechts een deel van de alternatieven uitgevoerd en
mogelijk de rest pas na de afsluiting. Kan de wethouder garanderen, dat de
gevolgen dan wel aanvaardbaar zijn?
Een
plotselinge volledige afsluiting veroorzaakt een verkeersinfarct, maar als de
boel langzaam dichtslibt is het effect hetzelfde.
Om
alsnog te onderzoeken of de fietstunnel ook voor gemotoriseerd verkeer
toegankelijk gemaakt kan worden kan niet worden ingegaan.
Toch
denk ik hierbij aan het hoofdpijndossier parkeren en vraag me af of een
heroverweging tot de mogelijkheden behoort. Weliswaar dan met dezelfde tunnel
maar met de mogelijkheid om eenrichtingsverkeer voor personenauto's toe te
staan. De afmeting moet hiervoor toereikend zijn. Verspreiding van de
verkeersdruk levert evenredige overlast!
Is
het verantwoord om zoveel miljoenen uit te geven voor een betrekkelijk laag
aantal fietsers? Wat is het bedrag en om hoeveel fietsers gaat het dan en wat
is het bedrag voor de extra maatregelen voor auto's?
Ten
aanzien van de toename van verkeer in andere straten wordt gesteld dat het
binnen de norm blijft maar wordt gemakshalve aan het woongenot voorbij gegaan.
Bovendien is de spoorwegovergang in de Leenhoflaan (schuin omhoog met direct
verkeer van rechts vanaf de Esscheweg) levensgevaarlijk en bij toenemende
verkeersdruk onacceptabel risicovol.
De
vele omrijdafstanden passen niet in de filosofie van duurzaam Boxtel. Door de
keuze voor een fietstunnel zal het “groene” effect dus echt niet bereikt
worden. Integendeel.
Ook
de gevolgen voor de Noord- zuidas worden in dit stuk niet meegenomen. Wij weten
en rekenen er ook op dat dit in een later stadium wel het geval zal zijn, maar
begrijpen de onrust van diverse aanwonenden zeer goed. Het is wenselijk om hier
toch ook voldoende aandacht aan te geven en bovenal budget op te bouwen.
Gemaakte
keuzes kunnen niet teruggedraaid worden, dat begrijpen en respecteren wij maar
de onzekerheid over de gevolgen en gepaste maatregelen begrijpen wij ook en
delen deze.
Er
worden veel aannames gedaan t.a.v. toename op bestaande wegen, maar er wordt
geen enkele garantie gegeven.
Wat
zullen de acties zijn als de aannames toch niet blijken te kloppen?
Zoals
al gezegd, is het GVVP leidend in dit verhaal, maar concluderend kan gesteld
worden, dat Move31 klaar had moeten liggen bij de behandeling van dit dossier.
Aan bewoners en bedrijven kan nu geen enkele toezegging gedaan worden.
Kan
de wethouder concreet een aantal onzekerheden wegnemen?
Wij
hebben hier veel insprekers gehoord en veel zienswijzen gelezen. Veel bezorgd,
boos en teleurgesteld.
Soms
moet het individueel belang wijken voor het algemeen belang, maar als we
spreken over een grote woonwijk en het zo belangrijke bedrijventerrein, de
motor van de Boxtelse economie, dan spreken we hier van algemeen belang en
zullen alle betrokkenen serieus genomen moeten worden en waar nodig samen
maatregelen dan wel alternatieven bespreken.
Dat
de overweg dichtgaat is inmiddels onvermijdelijk, dat de VLK moet komen
onderschrijven wij eveneens maar dat de aanpalende maatregelen ongewis blijven
is overteerbaar.
Dit
was het betoog van VVD Boxtel tijdens de raadsvergadering van 12 september
2017.
In
ieder geval hebben we de volgende toezeggingen gekregen:
- Pas als de
deelprojecten Keulsebaan en Tongeren zijn gerealiseerd zal tot sluiting van de
dubbele overweg worden overgegaan.
- De spoorwegovergang
Leenhoflaan zal veiliger gemaakt worden.
- De behandeling van Move
31 zal met prioriteit behandeld gaan worden.