VVD Boxtel vragen over zonne energie

Vorige week hebben wij het gemeentebestuur via schriftelijke vragen verzocht concrete stappen te gaan zetten voor meer zonnepanelen op bedrijfsdaken, uiteraard in samenwerking met de ondernemers. Want veel potentiële ruimte blijft nog onbenut: in andere gemeentes wordt dit veel actiever opgepakt dan in Boxtel.
Wij willen eerst zoveel mogelijk zonnepanelen op daken en dat pas daarna naar zonnevelden wordt gekeken. Maar als die er toch komen, dan willen wij dat er slim en efficiënt wordt omgegaan met vrijkomende agrarische gronden.
Daarom begrijpen we bijvoorbeeld niet waarom het gemeentebestuur bij zonnevelden 40% natuurontwikkeling als voorwaarde stelt. Daardoor is er meer ruimte nodig voor dezelfde hoeveelheid zonnepanelen. Dat vindt de VVD niet wenselijk.
En tot slot constateren wij dat er van de ene kant financiële tegemoetkomingen zijn voor boeren die willen stoppen, terwijl andere boerengrond door marktpartijen wordt opgekocht om er zonnevelden te ontwikkelen.
Wij doen het college de suggestie om te onderzoeken hoe de overheid geïnteresseerde boeren kan helpen met ondernemen in zonnestroom. Dat is onze ogen per saldo goedkoper en vooral efficiënter gebruik van de schaarse grond in ons buitengebied. Dus ook hier de oproep vooral slimmer naar actuele ontwikkelingen te kijken.