Update kerntakendiscussie - juli/aug

De laatste raadsvergadering voor het zomerreces ging over de kerntakendiscussie. Kort gezegd draait het om de vraag: wat voor soort gemeente willen we zijn? En welke taken moet de gemeente daarin nog wel doen en welke niet meer?
Een van de besproken denkrichtingen schetste een toekomst van Boxtel als forensendorp waar maar weinig activiteiten zijn. Of een scenario waarin de gemeente voor alle (huidige) voorzieningen blijft betalen.
Er was ook nog het “basisscenario”: bezuinigen en een efficiënt werkende gemeente. Andere politieke partijen zien zo’n scenario alleen zitten vanuit financiële noodzaak. Wij als liberalen zien ook de positieve kanten ervan.
Wij vinden dat de politiek moet vertrouwen op creativiteit en ondernemerschap van inwoners, verenigingen en bedrijven. Dan hoeft de gemeente niet zelf het wiel uit te vinden. En juist daardoor creëren we ruimte voor zaken die de politiek volgens ons wél moet doen:
1. Zorg dat er woningen gebouwd worden. De VVD heeft voorbeelden van bouwinitiatieven die helaas nog steeds het stadium ‘tekentafel’ hebben, omdat de gemeente onvoldoende tijd heeft om mee te denken en in concrete ontwikkeling te investeren.
2. Boxtel bereikbaar houden. Tijdens de bespreking van het coalitieplan in februari hebben wij al verzocht een integrale verkeersvisie op te stellen. Bij de behandeling van de begroting 2022 later dit jaar, zullen wij daar opnieuw op inzetten.
3. Leefbare kernen en wijken. Dat betekent een veilige buurt. Maar ook dat inwoners met een hulpvraag weten wáár ze moeten zijn. De VVD doet zeker geen afbreuk aan alle goede initiatieven ‘in het werkveld’, maar de gemeente zou veel zakelijker moeten aansturen. Wie bel je als je even in de knoei zit? Op die vraag dient een helder antwoord te zijn, en dat is er nu niet.
Alle politieke partijen vinden het logisch dat het basisscenario wordt doorgerekend om een gedetailleerder overzicht te krijgen waar er financiële ruimte zit voor bezuinigingen. Volgens ons is er al veel te winnen door overbodige regels los te laten. Daardoor gaan we als gemeente automatisch ruimte geven voor Boxtel als levendig dorp – “denkrichting twee” was dat.
Uiteindelijk wil bijna elke partij zo’n gemeente waar wat te beleven valt, maar over de rol van het bestuur en politiek daarin lopen de meningen uiteen. Dus die discussie is nog niet afgelopen en wordt na de zomer weer hervat.