De Kleine Aarde (DKA)

De Boxtelse politiek heeft twee avonden flink gediscussieerd over de toekomst van het terrein van voormalig milieucentrum De Kleine Aarde (DKA). Dat was een lange zit, het is dan ook een dossier waar veel emotie en historie zit. De Boxtelse VVD heeft als enige van acht politieke partijen tegen de college plannen gestemd. Dat leggen we uit.

De gemeenteraad werd om instemming gevraagd voor de plannen van De Plaetse. In het kort: de gemeente verkoopt voor €1,2 miljoen grond aan het nieuwe duurzaamheidsinitiatief. Er komt daarmee amper woningbouw op het terrein.

De VVD heeft zich niet uitgesproken over de haalbaarheid of wenselijkheid van dit eigenlijk best wel sympathieke initiatief, Plan de Plaetse. Want in onze ogen is dit terrein van van 2,8 hectare (!) een prima locatie voor woningbouw. Dat was voor ons dé vraag: is het logisch deze locatie voor €1,2 miljoen te verkopen, of…

Als de politiek namelijk wel woningbouw had toegestaan, dan is die grond veel meer waard! Dan hadden we een paar vliegen in één klap kunnen slaan: Boxtel heeft een fors tekort op de begroting en we lopen stevig achter met het aantal te bouwen woningen. Van starterswoning tot seniorenwoning, van sociale huur tot koop. Dat had allemaal prima op die plek gepast met behoud van de groene uitstraling.

Wij vinden het logisch dat we de krappe kas van de gemeente en het woningtekort combineren, maar dat zagen andere politieke partijen niet zo. Wat ons betreft had óók de historie van de kleine aarde in ere kunnen worden gehouden. Door de meest duurzame woningen te bouwen die er maar zijn en uiteraard meer dan geschetste 22 appartementen.

Ook over die 22 appartementen voor sociale woningbouw is veel gepraat. We vonden het helaas nodig hier tegen te stemmen. Ook hier geldt; het ging ons uiteraard niet om de woningen zelf (er moet immers worden gebouwd!) maar om de locatie van de woningen. Deze grond is al in 2018 aan Woonstichting Joost verkocht, maar toen waren de omstandigheden anders (zat er een ander, mislukt, initiatief op het DKA-terrein).

De VVD heeft daarom een motie ingediend om het héle terrein de bestemming woningbouw te geven. Niet alleen het kleinere gedeelte voor de appartementen. Het idee achter onze motie was – een beetje technisch – dat de appartementen niet (meer) op een logische plek staan ingetekend, namelijk aan de straat Munselse Hoeve. Daar zouden vrijstaande woningen kunnen komen, binnen de welstandsnormen en zonder protest van de buurt. Op de rest van het terrein zou meer dan genoeg plek zijn geweest voor zelfs meer dan 22 appartementen! Daarom was dat prima uit te leggen aan Joost. En per saldo een veel hogere opbrengst in de gemeentekas! Maar helaas, niemand steunde de motie.

Met een beroep op het coalitieakkoord door de wethouder, werd duidelijk dat woningbouw niet eens is overwogen. Daarom heeft VVD tegen alle onderdelen gestemd. Het meningsverschil was hier gewoonweg te groot.

We hebben wel voor een aanpassing van het legaat van Cooth gestemd, dat leggen we later nog uit.