Gemeenteraadsbegroting 2022

Over de gemeenteraadsbegroting 2022 & de bezuinigen

Het coalitie akkoord

In maart van dit jaar kwam er een nieuw coalitieakkoord. Toen kwam er bijna unanieme steun, alleen de VVD stemde tegen. Wij hadden toen op meer concrete plannen gehoopt vanuit het college, bijvoorbeeld voor  verkeer en woningbouw. Zo kwam bijvoorbeeld ons idee van een wethouder alléén voor woningbouw niet terug.

De begroting

Sinds maart is de wereld niet ineens heel anders. Zijn wij dan van mening veranderd over de coalitie en hebben we daarom de begroting gesteund? Nee. Het tekort op de Boxtelse financiën bleek nog groter dan werd gedacht. Logisch dat het gemeentebestuur dan ‘de broekriem’ aanhaalt. Als de gemeente kan besparen is dat niet per se verkeerd. Helaas gebeurt dat vaak pas als het noodgedwongen moet, want in goede tijden is er geld genoeg en dan gaat de portemonnee vaak verder open.

Wij constateren dat de gemeente Boxtel alles blijft doen wat van vanuit landelijke wet- en regelgeving wordt verlangd. Daar is gewoon geld voor, ook voor het veelbesproken ‘sociale domein’. Dat zijn uitgaves aan bijvoorbeeld WMO en uitkeringsgerechtigden.

Om deze redenen steunen wij de begroting 2020, met bezuinigingen die overigens door vórige coalities al werden aangekondigd. En die dus al verrekend waren in de cijfers voor de langere termijn. Nu zijn die aangekondigde maatregelen concreter geworden ook op de korte termijn.

De VVD visie

Onze visie van maart is niet gewijzigd! Het college had veel meer moeten inzetten op geld verdienen in plaats van te besparen. Niet voor niets stemden we vorige maand als enige partij tegen de veelste goedkope grondverkoop aan het nieuwe initiatief op de DKA. Zie eerdere berichtgeving.

Wat we ook opmerkelijk vinden: de gemeentelijke organisatie krijgt er geld bij, zónder dat er een plan ligt. Vooral voor de achterlopende woningbouw is dat wrang. Wij hebben gezegd dat die volgorde anders moet; éérst een verbeterplan en dan pas meer geld. Volgens het college is de nood in de organisatie echter te hoog, en is het geld simpelweg nú nodig. Voor ons gevoel staan we dan voor het blok. Maar we zullen zeker in de gaten houden of de verbeteringen spoedig komen.

Voor wat betreft woningbouw hebben we de toezegging gekregen dat de gemeenteraad in december wordt bijgepraat over de status van alle (toekomstige) bouwprojecten. We hebben daarom onze aangekondigde motie over méér focus op woningbouw nog even ‘on hold’ gezet. Maar de oproep blijft natuurlijk gewoon staan: ga bouwen! Boxtel loopt al jaren achter, terwijl er veel mooie plannen op de plank liggen (te verstoffen).