Legaat van Cooth

In oktober heeft de gemeenteraad weliswaar met instemming van de VVD, maar toch een vrij opvallende keuze gemaakt. Het legaat van Cooth gaan we opheffen.

Het is een onderwerp dat in de afgelopen jaren met enige regelmaat in de politiek behandeld werd. De aanleiding was elke keer de financiële onduidelijkheid over hoeveel geld er uit gehaald was voor De Kleine Aarde en wanneer en hoeveel geld er terug zou komen.

Het legaat is meer dan 100 jaar oud. Oorspronkelijk was het bedoeld voor opvoeding en onderwijs van kinderen uit ambachts- en arbeidersgezinnen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw is de bestemming ‘geüpdatet’, en is de bestemming onderwijs geworden in bredere zin.

In eerdere berichten hebben wij al toegelicht dat wij een andere visie hadden op de toekomst en de mogelijkheden van het DKA terrein. Toch hebben wij in diezelfde vergadering wel ingestemd met twee moties/amendementen specifiek voor dat legaat. Ten eerste de oproep om de beoogde verkoopopbrengsten van DKA op het ‘potje’ van het legaat te boeken. En ten tweede om dat aangevulde potje vervolgens te besteden aan doelen binnen de kaders van het legaat. En het daarmee feitelijk op te heffen.

De reden van onze instemming met deze werkwijze is dat we hiermee eindelijk een streep zetten onder telkens weer nieuwe onduidelijkheid over de besteding van de gelden uit die oude erfenis. Er is namelijk veel geld uitgehaald voor DKA, geld dat eigenlijk aan het legaat toebehoort.

Om zeker te zijn dát de gelden dit keer wel aan de juiste doelen worden besteed, namelijk onderwijs, zal Lisa Somers zal namens VVD deelnemen in de raadswerkgroep. Deze werkkroep zal toezien op een verantwoorde besteding binnen de historische context van het legaat.