Baroniestraat

© VVD Boxtel

In de laatste raadsvergadering van 2021 hebben we behalve het bouwproject Postelstraat in Esch (zie eerdere post), ook gesproken over de verkeersmaatregelen in de Baroniestraat.

Een deel van de Baroniestraat wordt éénrichtingsverkeer, zie kaartje onderaan. Het gaat om het gedeelte tussen de kruising Annastraat-Pastoor Erasstraat en de Tongersestraat. Dat stuk kun je met de auto straks alleen nog vanaf het bedrijventerrein inrijden. Andersom gaat niet meer.

Wij erkennen dat het op de Baroniestraat, zeker in de spitstijden, erg druk is en dat de smalle weg tot onveilige situaties leidt bij de Angelaschool. Daarom hebben wij het collegevoorstel voor het instellen van het inrichtingsverkeer gesteund. Maar we zijn wel kritisch. Want het deels afsluiten van de ene straat, leidt altijd tot meer verkeer in een andere straat. Dat is altijd het VVD standpunt geweest over de Baroniestraat. Daarom hebben we samen met Balans en D66 een motie ingediend, waarin we de wethouder oproepen nauwkeurige metingen te gaan doen: hoe druk wordt het in andere straten, blijft de veiligheid geborgd, wat vinden aanwonenden van de nieuwe situatie; hoe ervaren zij de drukte? Dit is ons inziens belangrijk om te zien of de ingezette maatregel ook de gewenste resultaten opbrengt. Deze motie werd vrijwel unaniem aangenomen.