Boxtelse VVD

© Boxtelse VVD

Bijna overal in Nederland zijn er nu gemeenteraadsverkiezingen. In Boxtel niet, want wij hadden eind 2020 herindelingsverkiezingen en sinds januari 2021 een nieuwe gemeenteraad. Voor de VVD betekende dat voor het eerst sinds de verkiezingen van 2002 weer een zetel erbij. Rob en Lisa zitten nu ruim een jaar voor de VVD in de Boxtelse politiek. Tijd voor een uitgebreide terugblik door fractievoorzitter Rob Kuppens.

Rob: "De eerste maanden van 2021 waren we volop in afwachting van het nieuwe college. De coalitie in Boxtel bestaat uit 3 lokale politieke partijen: Balans, Combinatie95 en Inbox met respectievelijk 7 zetels, 5 en 1. Dat betekent dat alle landelijke partijen in de oppositie zitten – behalve onszelf, ook CDA, PvdAGroenLinks, D66 en SP.

In de tijd van de coalitieonderhandelingen werd me regelmatig gevraagd waarom VVD niet in het college zit. Op zulke vragen zijn korte en uitgebreide antwoorden mogelijk. Ik zal de beknopte variant geven: Balans en Combinatie95 vormen met twéé partijen al een meerderheid, waar voor alle andere coalitiemogelijkheden op z’n minst vier partijen nodig waren geweest. Wij zagen ook wel dat puur op basis van partijprogramma’s de huidige coalitie niet de meest voor de hand liggende combinatie is. Maar laten we dat als VVD vooral als een opdracht aan onszelf zien, om bij de volgende verkiezingen onze groei verder door te zetten. Dan komen we vanzelf in beeld om mee te gaan besturen.

Het eerste echte politieke debat ging over het coalitieakkoord. Wij hebben tégen het akkoord gestemd, als enige partij. Wij vonden en vinden dat er meer prioriteit had moeten komen voor woningbouw en verkeer.

Eerlijk gezegd weten wij ook wel dat bijna alle gemeentes moeite hebben om grote aantallen woningen te bouwen. Maar Boxtel loopt al járen achter op de eigen doelstellingen, dat is niet van vandaag of gisteren. Vandaar dat wij in aanloop naar de verkiezingen, voorstelden om één wethouder ‘vrij te spelen’ voor woningbouw. Dat idee is niet overgenomen. Sterker nog, woningbouw is verdeeld over twee wethouders – die er ook nog andere zaken naast doen.

Tijdens de bespreking van het coalitieakkoord hebben wij een voorstel ingediend om de gehele verkeerssituatie in Boxtel opnieuw op te tekentafel te leggen. Volgens ons een logisch en redelijk voorstel, omdat de huidige maatregelen die Boxtel neemt in het kader van “PHS”, niet voldoende zijn om de verkeersdrukte op (bijna) alle centrumwegen te verminderen.

Toen de coalitie pas enkele maanden op weg was, ontstond er veel rumoer rondom de verkoop van gemeentelijke grond van De Kleine Aarde aan “De Plaetse”. Vooral binnen de coalitie stonden de verhoudingen op scherp. Wij als VVD hebben tegen dit coalitieplan gestemd, wederom als enige partij. Op deze plek binnen de bebouwde kom hadden veel meer woningen gebouwd kunnen worden, voor alle doelgroepen van sociale huur tot koopwoningen. Een groter bouwplan had de kas van de gemeente, die in Boxtel toch al niet goed gevuld is, bovendien veel geld kunnen opleveren. Dan praat je niet over tonnen, maar over miljoenen.

Dan hadden we ook nog de ‘kerntakendiscussie’, opgezet als een raadpleging onder inwoners over de vraag op welke taken de gemeente wel of zeker niet zou kunnen bezuinigen. De ‘discussie’ is echter nooit een discussie geworden. Deels bemoeilijkt door corona, maar vooral mislukt in de opzet en uitvoering. Van onbegrijpelijke communicatie naar inwoners tot bijeenkomsten die naar de mening van de VVD onterecht niet toegankelijk waren voor publiek en pers. Uiteindelijk hebben wij voor de (meeste) bezuinigingen gestemd. Niet omdat we dat leuk vinden. Maar zolang de gemeente alle wettelijk vereiste taken op blijft pakken, kun je daar moeilijk tégen zijn.

Toch zou de VVD andere keuzes hebben gemaakt. Zoals gezegd hadden wij woningbouw anders aangepakt: veel meer inzetten op inkomsten (leges en belastingen). Daarom hebben wij telkens benoemd dat Boxtel in het verleden enorme verliezen heeft gemaakt op aan- en verkoop van grond. De zogenaamde ‘verliesvoorziening’ voor gronden, is meer dan €10 miljoen! Dus alle grond die Boxtel nog heeft als bouw- of industriegrond moet voor de beste prijs worden verkocht. Ook dat was en is de beste manier om veel minder over bezuinigingen te praten dan over een goed leefbaar toekomstig Boxtel.

En verder hebben we via moties en mondelinge of schriftelijke vragen aandacht gevraagd voor uiteenlopende zaken:

• Woningbouw; het project Reigerskant in Esch. De wethouder zal zich inzetten om zoveel mogelijk betaalbaar wonen mogelijk te maken.

In Boxtel is volgens ons het perceel aan de Schijndelseweg/Schijndelsedijk urgent. We moeten zorgen dat de ontwikkelaar en gemeente er samen uitkomen om woningbouw mogelijk te maken, in plaats van bedrijfspanden.

• Regionale Energiestrategie (RES): geen windmolens in het Wilhelminapark, maar wel meer gebruik maken van slimme oplossingen zoals zon op een bedrijfsdak. Dat klinkt simpel en zou het ook moeten zijn. Maar regelgeving is meer dan eens een belemmerende factor, waardoor het voor ondernemers nog onvoldoende rendabel is.

• Hetzelfde geldt voor ‘boeren met zonne-energie’. Wij willen niet het hele buitengebied vol met zonneweides. Maar áls een boer denkt aan stoppen, dan zou een alternatieve inkomstenbron kunnen helpen. Dat werkt beter dan alleen maar verplichtingen.

• Overlast van trillingen door het vele treinverkeer door Boxtel. Mede op ons verzoek doet Boxtel mee met proeven, die door het ingraven van piepschuim proberen de trillingen te beperken.

• Het is belangrijk om ondermijning tegen te gaan. Een moeilijk woord voor het vermengen van de boven- en onderwereld; legale activiteiten (zoals koerierswerk) gebruiken van illegale doelen. Wij hebben de gemeente gevraagd zich aan te sluiten bij (online) initiatieven vanuit provincie Brabant, waarmee burgers ‘alert’ en bewust worden gemaakt om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan.

• Meer cameratoezicht in o.a. het centrum van Boxtel.

• Sportcomplex De Braken. De huidige afspraken tussen de commerciële exploitant en de gemeente lopen in de zomer van 2023 af. De wethouder heeft op ons verzoek toegezegd te zullen onderzoeken in welke mate De Braken van belang is voor sportend Boxtel. Ook vanuit de verenigingen weten we dat de noodzaak hoog is om die helderheid te krijgen, zodat gemeente en eigenaar samen afspraken kunnen maken over de toekomst.

• Een zo laag mogelijke stijging, en liefst geen, van de toeristenbelasting. Het invoeren van een vrijwillige belasting bij ondernemers met activiteiten in de dagrecreatie vonden we nutteloos. Helaas kregen we geen steun bij de rest van de gemeenteraad om deze belasting terug te draaien."