Mondelinge vragen - afvalverwerking

afval verwerking

In de raadsvergadering van 22 maart (2022) hebben we in het vragen half uurtje onderstaande vragen mondeling gesteld:

Mondelinge vragen – vragen half uurtje

IIn het Brabants Centrum van donderdag 17 februari staat een artikel dat Boxtel in 2019 vergeten was een grijpkraan mee te nemen in de aanbesteding voor afvalverwerking in de milieustraat. De aanbesteding werd gegund aan Van Happen, maar de kraan die vergeten was werd bij Van Rulo ingehuurd.

In hetzelfde artikel lezen we ook dat de nieuwe aanbesteding voor afvalverwerking inclusief kraanhuur momenteel in de maak is. En we hebben online gezien dat die aanbesteding inmiddels open staat.

We hebben ook de Begroting van 2022 erbij gepakt waarin staat: “Ook besteden we de aankoop van een vuilnisauto, de inhuur van beladers, en overslag en transport van restafval en GFT aan”.

Wij hebben een aantal vragen over de genoemde zaken.

1. De kraan: werden er voor de kraan die uiteindelijk bij Van Rulo werd ingehuurd verschillende offertes opgevraagd, zodat die als het ware alsnog werd aanbesteed?

2. De vuilniswagen: gaat het, zie tekst begroting, letterlijk om één vuilnisauto, of meerdere? En wordt de aanschaf van een elektrische vuilnisauto als optie bij de inkoop uitgevraagd? Zo nee, wat is daarvoor de argumentatie.

3. Klopt dat het Boxtel een van de weinige gemeentes is waarin vuilnisauto’s nog in eigen beheer worden aangeschaft? Wat is daarvan de reden?

4. Kunt u ons op hoofdlijnen schetsen welke zaken Boxtel behalve de vrachtwagens nog meer in eigen beheer doet op ‘afvalgebied’ en welke zaken we (in de nieuwe aanbesteding) aan marktpartijen vragen?

5. Op welke manier wordt in de lopende aanbesteding van afvalverwerking de focus gelegd op het principe “betalen naar gebruik”? Als de gemeente dit goed ‘uitvraagt’, verwachten wij dat er bij marktpartijen ideeën zijn om zowel aan de ophaal- als verwerkingskant dit betalen naar gebruik slimmer en goedkoper te kunnen uitvoeren dan nu.