Succesvolle bijeenkomst verduurzamen sportaccommodaties op initiatief van de VVD

© VVD Boxtel

Woensdag 25 januari was Atletiekvereniging Marvel gastheer voor 11 Boxtelse sportverenigingen op een informatieavond van de gemeente over de mogelijkheden van het verduurzamen van sportcomplexen. Er waren zo’n 25 tot 30 belangstellenden.
Vorig jaar vroeg de VVD het college op welke manier onze gemeente de Boxtelse sportverenigingen kan helpen de stijgende energiekosten onder controle te krijgen. Deze vraag en de positieve reactie van de gemeente werden in het Brabants Dagblad gelezen door SSNB (Sport Service Noord-Brabant), welke contact met de VVD opnam opnam. SSNB is een door de provincie gefinancierde adviseur voor verduurzaming van sportaccommodaties. Wij hebben de SSNB in contact gebracht met de wethouders Heesen (sport) en Van Laarhoven (duurzaamheid). Marvel was op ons verzoek bereid de andere sportclubs te ontvangen.
De prettige uitleg van SSNB zat vol met praktische tips, van inmiddels bekende maatregelen (led verlichting) tot de gratis vriezer die ooit door een sponsor geschonken werd maar misschien wel meer energie verbruikt dan een nieuwe. Soms zit het in kleine maatregelen, die bij elkaar opgeteld wel degelijk een verschil maken.
Maar vooral werden de verenigingen bijgepraat over de mogelijkheden van een gratis all-in duurzaamheidscan door SSNB. En natuurlijk toelichting bij diverse financieringsmogelijkheden. Ook die waren soms bekend, maar toch ook weer niet bij elke vereniging.
Dus een zinvolle avond waarbij de eerste uitwisselingen over een ‘kijkje in elkaars keuken’ al werden geopperd. En de verenigingen gaan aan de slag met nieuwe kennis. Zo was het niet alleen sportief een goede samenwerking, maar ook een mooi voorbeeld van hoe de VVD als oppositiepartij de samenwerking zoekt met de coalitie en een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van Boxtel.