Mondelinge vragen - Blauwe Kliko/papier&karton

In de raadsvergadering van 11 april hebben we mondelinge vragen gesteld over de blauwe kliko/inzameling oud papier.

in Eindhoven hebben inwoners sinds een maand blauwe kliko’s gekregen voor de inzameling voor oud papier. Daarvoor was er eerst een proef gehouden in een aantal wijken. Nu is het in de hele gemeente. De reden hiervan was dat inwoners vonden dat de straten nogal eens vervuild zijn rondom het ophalen van het oud papier. Wind en regen zorgen ervoor dat oud papier zich over de straten verspreidt en in de regen gaan weinig mensen de straat op om op te ruimen.

Een oplossing voor dit probleem zou een nieuwe container zijn. Een “blauwe bak” net als de groene en de grijze bak. Volgens de verantwoordelijk wethouder zou dit daarnaast ervoor zorgen dat er veel meer papier en karton gescheiden aangeleverd gaat worden.

Vandaar dat wij de volgende vragen hebben:

1. Bent u op de hoogte van de invoering van de blauwe kliko in Eindhoven?

2. Heeft u contact met de Eindhovensewethouder hierover gehad? Of zou u dat willen doen?

3. Hoe kijkt u als college naar de invoering van deze blauwe kliko?

4. Zou u de voor- en nadelen voor Boxtelop een rij kunnen zetten?

5. Zou u bij de Boxtelse burgers kunnen nagaan wat zij ervan vinden?

6. Momenteel halen verenigingen inkomsten uit het ophalen van oud papier. Uiteraard vinden wij het belangrijk dat hun inkomsten blijven behouden. Zou het ophalen voor hen ook kunnen met kliko’s?

De wethouder gaf ons terug dat hij geen ervaringen had met de blauwe kliko in relatie tot Eindhoven, maar wel een andere grote stad. De geschetste voordelen zeker terecht waren, het nadeel werd ook besproken: mogelijk teveel ruimte en ook mogelijke oranje kliko voor PMD afval. D Momenteel heeft het niet de prioriteit om dit meteen in te voeren. Momenteel is het college druk bezig met het nadenken over dit dossier en de doelstellingen. Dit is allemaal onderdeel van het afval beleid. Ook gaf de wethouder aan dat dit mogelijk de vrijwilligers kan helpen bij het inzamelen.

Conclusie, de wethouder neemt ons idee van de blauwe kliko mee en komt er in de loop van dit jaar bij ons op terug.