Wil de politiek extra betalen voor de Boxtelse verkeersplannen?
De historie is bekend. Er gaan steeds
meer treinen rijden, wat betekent dat de dubbele overweg nog vaker dicht zal
zijn en de situatie nog onveiliger wordt dan het nu al is. Daarom zijn er in
2015 afspraken gemaakt tussen ProRail, provincie Brabant en de gemeente Boxtel
over het sluiten van die dubbele overweg en tegelijkertijd vervangende
verkeersoplossingen.
Inmiddels blijkt dat de kosten ca €20 miljoen hoger
uitvallen dan in 2015 was ingeschat. Als alle partijen die kosten verdelen
volgens dezelfde verhouding als de eerdere afspraken, dan moet Boxtel daar
ongeveer €3 miljoen van ophoesten.
Wij als VVD hadden een heldere boodschap. Ja, we zijn bereid dat extra geld te betalen, maar alleen als ProRail en de provincie het overige bedrag volledig betalen. Boxtel heeft niets aan een halve oplossing. En verdere kostenstijgingen – dat risico lijkt reëel – kunnen we niet dragen.
De VVD heeft dus gezegd:
1. Wij willen voor die stijging betalen, op voorwaarde dat ook
de andere overheden hun extra deel volledig inleggen. Er moet worden
voorkomen dat de kosten nóg verder stijgen. Dus enige snelheid voor een Boxtels
ja is zelfs gewenst.
2. Enkele weken geleden werden er enkele theoretische
alternatieven geschetst voor de afspraken uit 2015, zoals géén fietstunnel en
de Keulsebaan ongemoeid laten. Maar dat zijn onwenselijke alternatieven. Want
door niets aan de Keulsebaan te doen wordt het veels te druk op andere wegen.
En zonder fietstunnel wordt de wijk Kalksheuvel teveel afgeknepen van het
centrum.
3. Als de andere overheden niet extra betalen, dan kan
Boxtel in theorie proberen de boel te rekken en het spoor openhouden. Maar dat is
geen goede manier van met elkaar in gesprek blijven en lost voor de veiligheid
niets op, in tegendeel. En het is bovendien maar de vraag of zo’n
onderhandelingstactiek goed is voor de relatie met de provincie die we ook
nodig hebben voor zaken zoals woningbouw.
Als VVD hebben we wel ingestemd met een andere aanpak voor
de Keulsebaan. Er is altijd ingezet op volledige verbreding tussen de A2 en
rotonde de passer, maar omwonenden hebben echter gelijk gekregen van de Raad
van State. Een (deel van het) alternatief is in dit geval om de bestaande
rotonde te vervangen voor groot kruispunt met verkeerslichten.
Wij hebben gezegd dat dat voor ándere omwonenden misschien wel
net zo ingrijpend is als het originele plan. Daarmee is ook dit geen oplossing
die ‘even snel’ gerealiseerd is. Maar politiek gezien is het geen compleet
ander voorstel vergeleken met de oorspronkelijke verbreding.
Tot slot nog een terugblik op het verleden. Op de
discussieavond hebben we de autotunnel genoemd, een lang volgehouden wens van VVD.
Van de ene kant wisten we natuurlijk altijd al dat een autotunnel nog duurder is
dan een fietstunnel. Van de andere kant had Boxtel alle (ambtelijke) capaciteit
en lobby op één project kunnen richten in plaats van op de diverse
deelprojecten waar we nu al jaren mee worstelen. Die autotunnel was kortom zo
gek nog niet, maar het is inmiddels een gepasseerd station.