VVD zet vraagtekens bij eenrichtingsverkeer Baroniestraat

Onlangs hebben we schriftelijke vragen gesteld. Aanleiding daarvan is het evaluatierapport van het eenrichtingsverkeer in de Baroniestraat – en in de Maria van Dieststraat en Hendrika van Haeftenstraat. Hoe zat het ook alweer?

Wij als Boxtelse VVD hebben altijd gezegd dat het verkeer in Boxtel vastloopt en dat er structurele oplossingen nodig zijn. Over een aantal jaar zal de dubbele overweg worden afgesloten voor auto’s, en een jaar geleden werd het eenrichtingsverkeer in genoemde straten ingevoerd. Dat is allemaal het verplaatsen van verkeersproblemen, niet oplossen.

In oktober 2021 werd het eenrichtingsverkeer besproken in de gemeenteraad. Wij hadden er onze twijfels bij. We hebben desondanks toch ingestemd, o.a. vanwege de te drukke en onveilige situatie bij de Angelaschool. We hadden daarom één duidelijke voorwaarde: een jaar na invoering de nieuwe situatie evalueren. Daarvoor diende de VVD samen met Balans en D66 een motie in. Dat was toen het hoogst haalbare.

Vervolgens werd het eenrichtingsverkeer in juli 2022 in drie straten ingevoerd. Drie maanden later al zijn de nieuwe verkeerstellingen gedaan. Vervolgens is in oktober 2023 een enquête gehouden bij de bewoners van de meest betrokken straten. En eind januari 2024 ontving de gemeenteraad al deze resultaten via een zogenaamde ‘raadsinformatiebrief’. Hierin besluit het gemeentebestuur het eenrichtingsverkeer te verlengen. Dit besluit is genomen zónder enig overleg met de gemeenteraad.

Dit hele proces is natuurlijk niet wat wij als VVD met een goede evaluatie bedoel(d)en!

Dan de inhoud. Uit die evaluatie blijkt heel duidelijk: een kleine meerderheid van de bewoners in de Baroniestraat is blij met de nieuwe situatie, een overgrote meerderheid in alle andere straten ziet liever de oude situatie weer terug vanwege drukte, geluid, veiligheid en extra reistijd.

Goed om te benoemen: de aanleiding van alle maatregelen was nou juist de leefbaarheid…

Wat vindt de VVD? Nog steeds dat het geen nut heeft om verkeersproblemen alleen maar te verplaatsen. Alles terug naar de oude situatie is echter ook niet per se dé oplossing. Het probleem met een onveilige situatie bij de Angelaschool is dan niet opgelost. Van de andere kant bestaat die onveiligheid er alleen in de ochtendspits met schoolgaande kinderen op de weg. En inmiddels is er  bij het Baanderherencollege een (te) drukke situatie ontstaan.

Daarom geven wij eerst de wethouder nieuw huiswerk. Behalve betere ideeën voor de Baroniestraat, moet er sowieso een oplossing komen voor de lange termijn – een randweg?! Verder heeft de VVD natuurlijk ook eigen ideeën om de veiligheid rondom de Angelaschool te kunnen combineren met twéérichtings-verkeer. Dat gesprek komt later, hopelijk dit keer wel ín de gemeenteraad.

Hieronder staan onze schriftelijke vragen, de evaluatie en de raadsinformatiebrief.