Verkeer
De gemeente Boxtel ligt ideaal tussen Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Tilburg (gouden driehoek). De goede bereikbaarheid met zowel de auto als de trein is voor veel mensen de reden om hier te wonen. We gaan met onze auto naar het werk, een (sport)vereniging of de stad. De VVD wil daarom dat Boxtel goed bereikbaar is met de auto.
Echter zijn de wegen in Boxtel overbelast. Het Boxtelse verkeersprobleem wordt niet opgelost wanneer de gemeente geen keuzes maakt. In het verleden is vaak voor “halve” oplossingen gekozen, die nu problemen geven. De gemeente probeert de auto te verdringen om ruimte te geven aan de fietser, maar in de praktijk hebben toch veel mensen hun auto nodig. Daardoor zitten auto en fietser elkaar in de weg en ontstaan er gevaarlijke situaties.
In de komende jaren komt er een nieuw probleem bij. ProRail gaat de dubbele overweg sluiten. Hierdoor wordt Ladonk minder goed bereikbaar, wordt Kalksheuvel afgesloten en moet het verkeer omrijden naar Oisterwijk en Tilburg. De gemeente staat hier opnieuw voor een keuze. De VVD wil deze keer géén halve oplossing. Wij willen echte oplossingen voor de verkeersproblemen in Boxtel. Keuzes maken, investeren en aanpakken!
Echte oplossingen voor de verkeersproblemen in Boxtel:
Een autotunnel onder de dubbele overweg. De dubbele overweg is een zeer belangrijke verbinding tussen het centrum van Boxtel, Ladonk en de Kapelweg. Zonder deze verbinding moet het verkeer omrijden, wat op andere plekken verkeersproblemen veroorzaakt. De sluiting leidt ook tot langere aanrijtijden voor de hulpdiensten én splijt Boxtel in twee delen.
Wij willen daarom wat Boxtel al veel eerder had moeten doen:
- Een autotunnel onder de dubbele overweg. De dubbele overweg is een zeer belangrijke verbinding tussen het centrum van Boxtel, Ladonk en de Kapelweg. Zonder deze verbinding moet het verkeer omrijden, wat op andere plekken verkeersproblemen veroorzaakt. De sluiting leidt ook tot langere aanrijtijden voor de hulpdiensten én splijt Boxtel in twee delen. Wij willen daarom wat Boxtel al veel eerder had moeten doen: een autotunnel voor personenauto’s en hulpdiensten onder de dubbele overweg.
- De Keulsebaan volledig verbreden, zonder flessenhals bij de spoorbrug. In het huidige verkeersplan van de gemeente zit een verbreding van de Keulsebaan, zonder verbreding van de weg onder de spoorbrug. Hierdoor ontstaat een flessenhals, waardoor alsnog verkeersproblemen ontstaan. De VVD wil de volledige Keulsebaan verbreden.
- Een verbindingsweg tussen Ladonk en de Kapelweg (VLK). De enige route naar Ladonk buiten Boxtel om is nu de Keulsebaan. Deze weg is nu te druk, wat leidt tot vertraging en onveilige situaties, zoals op de rotonde bij Lennisheuvel. Het is daarom van belang een alternatieve route te maken voor vrachtverkeer van en naar Ladonk en naar de Kapelweg.
- Een onderzoek naar de verkeersveiligheid op de rotonde bij Lennisheuvel. De rotonde wordt gebruikt door veel vrachtverkeer naar Ladonk en fietsers vanuit Lennisheuvel. Dit levert gevaarlijke situaties op.
- Monitoren van de verkeersveiligheid op de kruising van de Ladonkseweg en de Kruisbroekstraat. Op deze kruising zijn al veel ongelukken geweest, ondanks maatregelen van de gemeente. Hier moet de gemeente de vinger aan de pols houden en zo nodig meer maatregelen treffen.
- Afspraken met VION maken over de verkeersafhandeling rond het terrein. Wachtende vrachtwagens blokkeren nu soms het fietspad. Dit zorgt voor onveilige situaties. VION kan er voor zorgen dat de vrachtwagens weten waar ze (veilig) kunnen wachten.
- 80 km/u op de Kapelweg, nadat de weg het spoor oversteekt. De Kapelweg is een verbinding tussen twee dorpen. Een lange, brede en rechte weg met losstaand fietspad. Er kan hier prima 80 km/u gereden worden.
- Een onderzoek naar andere structurele oplossingen: 1) een noordelijke ontsluiting, zonder dat dit problemen geeft voor Esch, 2) een parallelweg langs de A2 tussen afslag 25 en 26 om de noord-zuid as van Boxtel te ontlasten.
- De uitrit van de wijk Zonnegloren op de Schijndelseweg aanpakken. Deze uitrit is op een onoverzichtelijk punt geplaatst, net binnen de gemeentegrens aan het viaduct over de A2. Hierdoor is het lastig om de wijk uit te komen en ontstaan er gevaarlijke situaties.
- Duidelijkheid op de Molenwijkseweg. Deze doorgaande weg is nu een 30 km/u zone, waar “de auto te gast is”. Veel automobilisten houden zich hier niet aan, waardoor het een onvoorspelbare verkeerssituatie oplevert. Hier moet duidelijkheid komen. Ofwel een 30km/u weg met drempels of een 50 km/u weg met een veilig alternatief voor het fietsverkeer.
- Goed onderhouden (fiets-)wegen. Op verschillende plekken loopt het onderhoud van de wegen achter. Voorbeelden zijn de rotonde Fellenoord en de fietstunnel bij Stapelen. Deze achterstand wordt zo snel mogelijk ingelopen.
- Vaker en betere handhaving: bijvoorbeeld op de 30 km/u zones en op het verbod vrachtwagens in de dorpen. Een veilige verkeerssituatie is cruciaal voor de leefbaarheid van Esch, Lennisheuvel en Liempde. Hierover zijn afspraken gemaakt en die moeten worden nagekomen én dus gehandhaafd. Er is ook duidelijke communicatie nodig over de alternatieven voor het vrachtverkeer, zodat vrachtwagens uit de dorpen blijven.
- Voldoende parkeerruimte in en rond het centrum en bovenal duidelijke communicatie waar een parkeerder nog terecht kan. Het betaald parkeren wordt niet uitgebreid buiten de huidige zones.
- Bestaande buslijnen in de dorpen behouden. Deze buslijnen zijn van groot belang voor ouderen en jongeren.
- De overlast van de werkzaamheden voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) beperken. Geluidbeperkende maatregelen aan het spoor en in overleg met ProRail ervoor zorgen dat de spoorwegovergangen zo kort mogelijk dicht zijn voor werkzaamheden.
- Fietsers zijn geen snelheid remmende maatregel! Een veilige weg heeft voldoende ruimte voor auto en fiets. Een fietspad los van de rijbaan heeft de voorkeur.
- De VVD ondersteunt het initiatief van de provincie voor een snelfietspad tussen Eindhoven en Den Bosch.