Verkeer

De Boxtelse VVD - Thema Verkeer

De Boxtelse VVD - Verkeer

Verkeer  

De gemeente Boxtel ligt ideaal tussen Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Tilburg  (gouden driehoek). De goede bereikbaarheid met zowel de auto als de trein is voor  veel mensen de reden om hier te wonen. We gaan met onze auto naar het werk, een  (sport)vereniging of de stad. De VVD wil daarom dat Boxtel goed bereikbaar is met  de auto.  

Echter zijn de wegen in Boxtel overbelast. Het Boxtelse verkeersprobleem wordt niet  opgelost wanneer de gemeente geen keuzes maakt. In het verleden is vaak voor  “halve” oplossingen gekozen, die nu problemen geven. De gemeente probeert de  auto te verdringen om ruimte te geven aan de fietser, maar in de praktijk hebben toch  veel mensen hun auto nodig. Daardoor zitten auto en fietser elkaar in de weg en  ontstaan er gevaarlijke situaties.  

In de komende jaren komt er een nieuw probleem bij. ProRail gaat de dubbele  overweg sluiten. Hierdoor wordt Ladonk minder goed bereikbaar, wordt Kalksheuvel  afgesloten en moet het verkeer omrijden naar Oisterwijk en Tilburg. De gemeente  staat hier opnieuw voor een keuze. De VVD wil deze keer géén halve oplossing. Wij  willen echte oplossingen voor de verkeersproblemen in Boxtel. Keuzes maken,  investeren en aanpakken!  

Echte oplossingen voor de verkeersproblemen in Boxtel:  

 Een autotunnel onder de dubbele overweg. De dubbele overweg is een zeer  belangrijke verbinding tussen het centrum van Boxtel, Ladonk en de Kapelweg.  Zonder deze verbinding moet het verkeer omrijden, wat op andere plekken  verkeersproblemen veroorzaakt. De sluiting leidt ook tot langere aanrijtijden voor  de hulpdiensten én splijt Boxtel in twee delen.

Wij willen daarom wat Boxtel al veel  eerder had moeten doen:

  • Een autotunnel onder de dubbele overweg. De dubbele overweg is een zeer  belangrijke verbinding tussen het centrum van Boxtel, Ladonk en de Kapelweg.  Zonder deze verbinding moet het verkeer omrijden, wat op andere plekken  verkeersproblemen veroorzaakt. De sluiting leidt ook tot langere aanrijtijden voor  de hulpdiensten én splijt Boxtel in twee delen. Wij willen daarom wat Boxtel al veel  eerder had moeten doen: een autotunnel voor personenauto’s en hulpdiensten  onder de dubbele overweg. 
  • De Keulsebaan volledig verbreden, zonder flessenhals bij de spoorbrug. In het  huidige verkeersplan van de gemeente zit een verbreding van de Keulsebaan,  zonder verbreding van de weg onder de spoorbrug. Hierdoor ontstaat een  flessenhals, waardoor alsnog verkeersproblemen ontstaan. De VVD wil de  volledige Keulsebaan verbreden.  
  • Een verbindingsweg tussen Ladonk en de Kapelweg (VLK). De enige route naar  Ladonk buiten Boxtel om is nu de Keulsebaan. Deze weg is nu te druk, wat leidt  tot vertraging en onveilige situaties, zoals op de rotonde bij Lennisheuvel. Het is  daarom van belang een alternatieve route te maken voor vrachtverkeer van en  naar Ladonk en naar de Kapelweg.  
  • Een onderzoek naar de verkeersveiligheid op de rotonde bij Lennisheuvel. De  rotonde wordt gebruikt door veel vrachtverkeer naar Ladonk en fietsers vanuit  Lennisheuvel. Dit levert gevaarlijke situaties op. 
  • Monitoren van de verkeersveiligheid op de kruising van de Ladonkseweg en de  Kruisbroekstraat. Op deze kruising zijn al veel ongelukken geweest, ondanks  maatregelen van de gemeente. Hier moet de gemeente de vinger aan de pols  houden en zo nodig meer maatregelen treffen. 
  • Afspraken met VION maken over de verkeersafhandeling rond het terrein.  Wachtende vrachtwagens blokkeren nu soms het fietspad. Dit zorgt voor onveilige  situaties. VION kan er voor zorgen dat de vrachtwagens weten waar ze (veilig)  kunnen wachten.  
  • 80 km/u op de Kapelweg, nadat de weg het spoor oversteekt. De Kapelweg is een  verbinding tussen twee dorpen. Een lange, brede en rechte weg met losstaand  fietspad. Er kan hier prima 80 km/u gereden worden.
  • Een onderzoek naar andere structurele oplossingen: 1) een noordelijke ontsluiting,  zonder dat dit problemen geeft voor Esch, 2) een parallelweg langs de A2 tussen  afslag 25 en 26 om de noord-zuid as van Boxtel te ontlasten. 
  • De uitrit van de wijk Zonnegloren op de Schijndelseweg aanpakken. Deze uitrit is  op een onoverzichtelijk punt geplaatst, net binnen de gemeentegrens aan het  viaduct over de A2. Hierdoor is het lastig om de wijk uit te komen en ontstaan er  gevaarlijke situaties. 
  • Duidelijkheid op de Molenwijkseweg. Deze doorgaande weg is nu een 30 km/u  zone, waar “de auto te gast is”. Veel automobilisten houden zich hier niet aan,  waardoor het een onvoorspelbare verkeerssituatie oplevert. Hier moet  duidelijkheid komen. Ofwel een 30km/u weg met drempels of een 50 km/u weg met  een veilig alternatief voor het fietsverkeer.
  • Goed onderhouden (fiets-)wegen. Op verschillende plekken loopt het onderhoud  van de wegen achter. Voorbeelden zijn de rotonde Fellenoord en de fietstunnel bij  Stapelen. Deze achterstand wordt zo snel mogelijk ingelopen.  
  • Vaker en betere handhaving: bijvoorbeeld op de 30 km/u zones en op het verbod  vrachtwagens in de dorpen. Een veilige verkeerssituatie is cruciaal voor de  leefbaarheid van Esch, Lennisheuvel en Liempde. Hierover zijn afspraken  gemaakt en die moeten worden nagekomen én dus gehandhaafd. Er is ook  duidelijke communicatie nodig over de alternatieven voor het vrachtverkeer, zodat  vrachtwagens uit de dorpen blijven.  
  • Voldoende parkeerruimte in en rond het centrum en bovenal duidelijke  communicatie waar een parkeerder nog terecht kan. Het betaald parkeren wordt  niet uitgebreid buiten de huidige zones.  
  • Bestaande buslijnen in de dorpen behouden. Deze buslijnen zijn van groot belang  voor ouderen en jongeren.  
  • De overlast van de werkzaamheden voor het Programma Hoogfrequent Spoor  (PHS) beperken. Geluidbeperkende maatregelen aan het spoor en in overleg met  ProRail ervoor zorgen dat de spoorwegovergangen zo kort mogelijk dicht zijn voor  werkzaamheden.  
  • Fietsers zijn geen snelheid remmende maatregel! Een veilige weg heeft voldoende  ruimte voor auto en fiets. Een fietspad los van de rijbaan heeft de voorkeur.
  • De VVD ondersteunt het initiatief van de provincie voor een snelfietspad tussen  Eindhoven en Den Bosch.